In Dutch...
CD/LP recencies
Duffhuës |
Vehicle ||
Templo Diez |||
Chimney Brothers |
Min ||
Dress |||||
El Camino |||
Suimasen ||||||||
V/A ||||
Live recencies
El Camino |
Mono |
Dress ||
Suimasen |
Interviews
Vehicle |
Bingo Trappers |
Chimney Brothers |
El Camino ||
Suimasen |
CD Duffhuës
terug
CD\LP Vehicle
Vehicle
- The
Fire is Warmer on the Inside
Vehicle komt
uit Roermond. Dat is Midden-Limburg, een streek die niet bepaald bekend
staat om zijn tierende postrockscene. Dat is in Nederland aan Utrecht
voorbehouden met Boy Ler en We Vs. Death. Noord- en Midden-Limburg moeten
het vooral hebben van dialectmuziek, metalcore of boerenhoempa, niet echt
mijn straatje. Vehicle spreekt me meer aan. Dat doet goed, een vooroordeel
dat ik heb/had dat uit deze streek nauwelijks goede indie- of postrock
komt is na het beluisteren van deze EP gelukkig een beetje afgezwakt.
Het is natuurlijk
niet zo dat de toekomst van de Limburgse muziek op de snaren en vellen
van Vehicle's instrumenten rust. Daar is de markt voor dit geluid te klein
voor, helaas. The Fire Is Warmer on the Inside biedt namelijk lekker melancholische,
instrumentale nummers die hangen tegen het geluid dat Mogwai op haar eerste
twee albums liet horen. De balans tussen hard en zacht is spannend te
noemen. Explosions In The Sky mogen dat op hun laatste album haast geperfectioneerd
hebben, Vehicle komt dicht in de buurt. De makke is het gebrek aan voldoende
variatie. De nummers, die een voor een beeldschoon worden opgebouwd op
een standaardpostrock manier (ingetogen gitaarmelodie en percussie nemen
naarmate het nummer vordert in intensiteit en bombast toe), lijken teveel
op elkaar. Die gesamplede stem die 'Twinlings' inluidt doet daar niet
veel aan af.
Hoogtepunt vormt het slotnummer 'Zut Alors'. Hier wel een andere aanpak.
Een gitaardrone wordt afgewisseld met spaarzame gitaaraanslagen, zorgvuldig
een spanningsboog creërend die langzaam voortschrijdt naar een denderende
climax, die intenser is dan de vorige drie nummers bij elkaar. Als ze
hier verdergaan op hun debuut dan kijk ik daar reikhalzend naar uit.
door Joris
Heemskerk, Kinda Muzik, April 2004
terug
Vehicle
- The
Fire is Warmer on the Inside
Kroonstekerij:
Ik ben een verwend kind. Ik heb namelijk Explosions in the Sky gehoord.
En als je hen dan ook nog live gezien hebt, ben je snel verveeld als je
andere postrock-bandjes hoort. EiTS maakt bij mij nogal wat los. Terwijl
de tijd stil staat ben je gelukkig, weemoedig, razend, verdoofd en alles
wat er tussenin zit. Dat lukt Vehicle toch ook bijna. Ik geef Muze Records
dan ook groot gelijk dat ze deze Roermonders - hoe noem je inwoners van
Roermond anders? - van het leed dat eigen beheer heet behoeden en zorgt
dat The Fire Is Warmer On The Inside voor iedereen bij zijn platenboer
te krijgen is. Want terwijl ik hun ep The Fire Is Warmer On The Inside
zit te luisteren moet ik vaak aan EiTS denken en alleen deze gedachte
al maakt wat bij me los. Vehicle durft het namelijk aan om met hun instrumentale
post-rock de koningen – EiTS dus - naar de troon te steken en daar is
best wat lef voor nodig. Maar wie dat durft heeft natuurlijk wel kans
dat je op zijn bek gaat. Dat gebeurt Vehicle niet, maar ze struikelen
wel een beetje over hun eigen goede bedoelingen. Iets meer variatie in
de nummers en net wat scherpere contouren zou nog wal op zijn plaat zijn.
Maar zoals reeds gezegd, ik ben een verwend kind. Ik heb namelijk Explosions
in the Sky gehoord en jij hoogstwaarschijnlijk nog niet. En dan is het
zeker lekker wegdrijven met Vehicle.
Blogspot
by Coen Schilderman
terug
CD\LP Templo Diez........
Templo Diez - Hoboken
Soms word je gegrepen door een windvlaag uit een richting dat je het niet
verwacht. Een verkoelende zucht die zachtjes je ruggewervel streelt en
een streepje kippenvel achterlaat. Zo subtiel dat je even stilhoudt om
ja af te vragen waar dat vandaan kwam. Templo Diez veroorzaakte zo'n lichte
streling. Met een zachte fluisterstem leidt de Franse zanger Pacal Hallibert
je rond op hun debuut Hoboken.
De Haagse formatie onder leiding van de getalenteerde singer/songwriter
overdekt lo-fi liedjes met een laagje muziek en een sfeer die een obscure
Franse nachtclub doet blozen. Al doen de liedjes vaak wel heel erg Sparklehorse
aan, Templo Diez slaagt erin om er toch een eigen draai aan te geven.
Vooral de muziek die wat donkerder klinkt als de Linkous-variant draagt
hieraan bij. Onheilspellende akoestische gitaarklanken worden vergezeld
door intiem pianospel, af en toe een Sparklehorse xylofoon melodietje
en altijd die fragiele fluisterstem.
Hoboken opent met de subtiele schoonheid van ‘Sedan’, Sparklehorse
komt hier meteen om de hoek kijken, speelse pianoklanken en akoestische
gitaar vullen de ruimte en Hallibert’s stem vult de muzikale sfeer
perfect aan. Het album dwarrelt van zoete lo-fi (‘Sedan’,
‘Come On’) naar lichtjes psychedelische lo-fi (‘It’s
Not The Way’, ‘Song VI’). Genoeg variatie, af en toe
een missertje: ‘New Sun Rising’, dat met de zangmelodie toch
niet helemaal de goede snaar weet te raken. Passend slotnummer is het
donker en ingetogen ‘Stay With Us (We’ll be right back)’.
Dat is hoe we het willen horen. Templo Diez verrast en verblijdt ons met
hoge verwachtingen voor een opvolger van dit smakelijke debuut.
door Joris Heemskerk, Kinda Muzik, Oktober 2003
terug
Templo
Diez - Hoboken
Programmeurs en recensenten zijn altijd op zoek naar iets waarvan ze later
kunnen zeggen dat zij het hebben ontdekt. Maar soms zijn bands er ineens.
In dit laatste geval is Templo Diez een mooi voorbeeld. Voordat iemand
het maar kon oppikken stonden ze al op het festival South By South-West
(SXSW) in Texas. Wie de band heeft zien optreden weet dat de reis naar
Amerika meer dan verdiend was. Het trio speelt intens en met een overredingskracht
waar je U tegen zegt. Vele keken dan ook uit naar het verschijnen van
hun CD.
In eerste instantie verscheen 'Hoboken' in een kleine oplage in eigen
beheer. Inmiddels is het album officieel uitgebracht door de labels Intercontinental
Records en Muze Records. Het album is een groeibriljant van het zuiverste
soort. Gelaagd en uitgesponnen tot in de details. De songstructuur is
beheerst, puur, eerlijk en toch rauw. Als je dacht dat de boel daarmee
uitgekauwd is, kom je bedrogen uit. Bij elke luisterbeurt ontdek je weer
nieuwe dingen.
De vergelijking met de Haagse groep Miss Wyoming dringt zich regelmatig
op. Al is het maar door het typische stemgeluid van Pascal Hallibert die
ook met Miss Wyoming veel respect oogst. Tegelijkertijd klinkt hij ook
weer als John Cage en Roger Waters. Deze laatste komt sterk naar voren
in het nummer 'Come on'. Dit had zeker niet misstaan op The Wall. Zelf
noemen de mannen van Templo Diez het 'post-rock', in het verlengde van
acts als The Velvet Underground en een Desolate Soundtrack. Het nummer
'New sun rising' had wat dat betreft door Nico geschreven kunnen zijn.
Hebben we hier te maken met Nederlands best bewaarde geheim?
door Cok Jouvenaar, VPRO, Oktober 2003
terug
Templo Diez - Hoboken
Templo Diez is een jonge Haagse band opgetrokken rond de Franse singer-songwriter
Pascal Hallibert. De band timmert aardig aan de weg, speelde op Amsterdam
Calling in Manchester en presenteerde 14 oktober het debuutalbum `Hoboken'
(Muze Records).
De band heeft zich laten inspireren door Velvet Underground, Palace en
Cat Power, en door schrijver/gootbewoner Charles Bukowski. En inderdaad
toont 'Hoboken' dezelfde verstilling en desolaatheid als sommig werk van
VU, en de afstandelijkheid die de vreemde liedjes van Bonnie `Prince'
Billy kenmerkt. De negen tracks (een kleine drie kwartier) die Hoboken
bevat zijn eigenlijk geen songs, maar meer korte soundtracks, filmische
verslagen, van donker, regenachtig grotestadsleven.
De ijle stem van Hallibert ligt ingebed in vervormde gitaren en schijnbaar
contourloze keyboardpartijen, die echter hun uitwerking nimmer missen.
Iedere song kent zijn eigen atmosfeer, van minimalistisch tot noisy, maar
zonder uitzondering is de uitkomst ronduit stemmig. Wat een absolute verademing
na het brute, brontosaurus-achtige lawaai dat niet nader te noemen stadgenoten
van Templo Diez de laatste jaren over ons uitstorten.
Prachtdebuut.
door Dietmar Terpstra, Planet Music, Oktober 2003
terug
CD\LP recencies Chimney
Brothers
Chimney Brothers - W6N Calling G7W
Eén van de best bewaarde geheimen van Nederland is The Chimney
Brothers. Zonder zich iets van wie dan ook aan te trekken gaat deze formatie
in de slag met onder andere oude filmthema's. Met deze keer de nadruk
op "spionage" instrumentals. Zo neemt het viertal twee kaskrakers
van Henry Manicini onder handen en ondanks dat dit overbekende deuntjes
zijn is de groep er toch in geslaagd ze een interessante, nieuwe jas aan
te trekken. Ook de andere drie tracks ademen de sfeer van B-films en kringelen
rond in de eigenzinnige Chimney aanpak. De complimenten van de maand.
Ook al voor de vormgeving en het mooie doorzichtige vinyl.
Door Roel Bouman, Fret, oktober 2002
terug
CD\LP recencies Min
Min - Songs For The Happy Few (7" op Grond)
De Haarlemse band Min is nauw betrokken bij het ontstaan van Muze, een collectief
muzikanten, schrijvers, filmmakers en beeldende kunstenaars. Het was daarom
een verrassing hun single 'Songs For The Happy Few' tegen te komen
op Grond. De site van dat Haagse label biedt op moment van schrijven niet
veel informatie omtrent deze release en de band die verantwoordelijk is
voor de drie liedjes. Min is sinds begin 1999 bezig en maakte in eerste
instantie noise in het kielzog van groepen als Swans en Sonic Youth. In
de loop van hun bestaan zijn ze zich gaan concentreren op verstilling en
minimalisme. Uit de bio begrijp ik dat ze niet willen blijven steken in
het idioom van Nick Cave, Palace of Leonard Cohen. Toevalligerwijs zijn
dat precies de drie namen die me te binnen schoten bij de eerste beluistering
van de single. Uptempo Drinking Ballad had The Birthday Party kunnen
zijn in hun latere periode aangevuld met een flinke scheut fluisterende
Tom Waits. Een vrije pianist zoekt de toetsen af, brushes wrijven onregelmatig
over de snaredrum. Pas later voegt een rustige bas zich prominent toe. Een
kopstem vergezelt de fluisterzanger. A clock that's ticking against my will,
wordt ergens gezongen.
De stem in de breekbare ballad Not An Inch op kant B doet onvermijdelijk
denken aan Will Oldham. De lieflijke zang contrasteert met de duistere teksten.
De strofe There's blood on my shoes doet vermoeden dat het hier om een murderballad
gaat. Aan het begin van Desire wordt in het Nederlands het ritme
afgeteld. De somber donkere mannenstemmen klinken als een Leonard Cohen-tweeling
en ook de paar eenvoudige gitaarakkoorden maken de vergelijking met de Canadese
bard onafwendbaar. De kopstem van kant A keert terug in het tweede refrein:
Desire/Desire is what it was/It's fire/It's fire is what it was. Min weet
de sfeer goed te treffen al moet je wel in dezelfde stemming zijn om door
hun muziek te worden meegesleept. Uit hun teksten doemt het beeld op van
een verlangen dat allang is vervlogen. Daar heb ik voorlopig nog geen last
van.
bron: www.vidoliber.com
terug
Fake:
nr. 11, jaargang 5, maart t/m mei, 2002 pagina 43
Min -
Songs For The Happy Few
(7" op Grond/Konkurrent)
De single
van de Haarlemse Muze-band Min verschijnt bij het Haagse label Grond.
In de loop van hun bestaan is Min zich gaan concentreren op verstilling
en minimaliseren. Uptempo Drinking Ballad had The Birthday Party
kunnen zijn in hun latere periode aangevuld met een flinke scheut fluisterende
Tom Waits. Een vrije pianist zoekt de toetsen af, brushes wrijven onregelmatig
over de snaredrum. Pas later voegt een rustige bas zich prominent toe.
Een kopstem vergezelt de fluisterzanger. De stem in de ballad Not An
Inch doet denken aan Will Oldham. De lieflijke zang contrasteert met
de duistere teksten. Desire bevat sombere mannenstemmen die klinken als
een Leonard Cohen-tweeling en ook de paar eenvoudige gitaarakkoorden maken
de vergelijking met de Canadese bard onafwendbaar (VL).
terug
CD\LP recencies Dress
Fret, blad voor de nederlandse popmuziek
(april 2001)
Dress - Self Important
"
het Amsterdamse Dress heeft met Self-Important" een juweel
van een debuut afgeleverd. Het mag geen verwondering heten dat het album
juist door het Haarlemse Muze is uitgebracht, het label dat onlangs ook
al verantwoordelijk was voor de release van Suimasens prachtige
debuut en dat samen met Zabel het belangrijkste Nederlandse underground
label van dit moment is. De muziek van Dress is een combinatie van alternatieve
gitaarpop en postrock. Self-Important grijpt je met opener Free Ride al
meteen bij de strot om gedurende elf nummers niet meer los te laten
"
terug
Het Parool, april 2001
Dress
"Self-important"
(Muze Records)
Ze klinken als ernstige jongens, de drie leden van het Amsterdamse Dress.
Gedreven jongens ook, die met volle overgave muziek maken die even doordacht
als intens klinkt, even emotioneel als intellectueel. Een intrigerende
combinatie, die Dress een eigen persoonlijkheid geeft en op het debuutalbum
Self-important bijzondere, soms fantastische muziek oplevert. Zoals het
prijsnummer van de plaat, het eerder op single verschenen Semi-automatic,
een melodieus en explosief nummer dat gedragen wordt door scherpe gitaren,
een zoemende bas en krachtige drums, en vleugels krijgt door de heldere
stem van zanger/gitarist Bjørn Uijens. Zijn zang klinkt zowel zelfverzekerd
als kwetsbaar, met een aangename opwinding, die nog wat extra adrenaline
door het nummer laat stromen. Ook in songs als Portrait of a painter,
Kerosene en het prachtige Won't be coming back werkt die combinatie van
transparante maar krachtige en melodieuze gitaarrock met emotionele zang
heel goed. Hier en daar, in een nummer als Song no 54 bijvoorbeeld, is
de sterke invloed van het Amerikaanse Slint te horen, ook een groep die
slepende en broeierige, soms flink tot uitbarsting komende gitaarrock
speelde. Maar ook een band die uiteindelijk wat al te zwaar op de hand
was. Dat gevaar dreigt ook bij Dress, want zo'n constante, serieuze intensiteit
blijft niet constant boeien. Iets meer afwisseling met het soort pakkende
songs als Free ride, iets meer lucht, had geen kwaad gekund. Daarnaast
waren sommige nummers effectiever geweest met een krachtiger productie
(het is muziek die er zo ongeveer om schreeuwt opgenomen te worden door
Steve Albini).
terug
MusicMinded
07-01
Dress - Self-important
Willem de Kort
Waardering: 8
Nederlands talent. Het is er wel degelijk en het steekt gelukkig steeds
vaker onverwacht de kop op. Deze Amsterdamse band werd in '97 derde in
een hoofdstedelijke popprijs, maar een plaatsje in de Grote Prijs blijkt
teveel gevraagd. Hoe relatief dat alles is bewijst dit albumdebuut maar
weer eens. Dress is een band met visie, talent en songs. De eerste songs
zijn zelfs behoorlijk pakkend.
Semi-Automatic haalde zelfs Radio 3 ('s avonds uiteraard). Maar naarmate
het album vordert legt Dress de lat iedere song een stukje hoger. Het
is zeldzaam te noemen dat een groep er ook
daadwerkelijk in slaagt iedere hogere hindernis met gemak te nemen. Dress
kan zo blijkt niet alleen knallen, en een groep als The Posies in herinnering
roepen en als de songs trager, rustiger,
spannender, en dynamischer worden komen ook groepen als Motorpsycho, Sonic
Youth en het Eindhovense Suimasen om de hoek kijken. Of zou dat ook iets
met producer Pieter Kloos (ja, hij weer!) te maken kunnen hebben? Self-Important
is een erg volwassen product en Dress een hele grote belofte.
terug
RifRaf
07-01
Dress 'Self-Important'
Muze Records/Konkurrent
Heel serieus: dit is een bijzonder sterk plaatje. Moest Steve Albini dit
geproducet hebben (want dit ligt hem wel) dan zou dit Amsterdams trio
zeer zeker heel wat commotie maken in indy-land. Het gaat hier om slepende
en rusteloze gitaarrock met een stem die overloopt van emotie en die smeekt
om ernstig genomen te worden. Laidback en gedreven riffwerk gaat hier
hand in hand, en leiden af en toe tot niet tegen te houden erupties van
noise. Een nummer als 'Semi-Automatic' is gewoonweg een heel sterk nummer,
het heeft alles: een aanstekelijke zanglijn, een gedreven ritmesectie,
een simpele maar o zo catchy gitaar en vooral die attitude van zelfverzekerdheid
die je als luisteraar in de ban houdt. Er staan nog pareltjes op 'Self-Important'
zoals 'Kerozsene' dat een vleugje Placebo bevat, maar toch eigenwijs genoeg
is om mij alvast verslaafd te maken. Hopelijk krijgen we dit snel op een
Vlaams podium te zien, zodat Dress u zelf kan overtuigen van hun kunnen.
(W!M)
terug
L'Entrepot e-zine
25
september 2001
Dress_self-important
CD Muze records 2001
Het is moeilijk om Dress te vergelijken, de invloed van Karate is groot,
toch lijken een aantal nummers eerder bij Placebo aan te leunen. Dress
zit op de grens van gewone gitaarrock en emo-core. Juist daar waar emo-core
ballen krijgt . Met hier en daar een kleine depressie, maar vaak ook een
gewone rocker. Toch hoef je op Self-Important geen uitbundige vrolijkheid
te
verwachten. Aan de ene kant heb je dus die emo-core kant. Nummers als
'Howard', 'Start the Show' of 'This is How I am Today' blinken uit in
theatrale droefheid. De invloed van groepen als Karate of Reiziger valt
niet te ontkennen. Aan de andere kant heb je dus de meer traditionele
rocknummers. 'Kerosene' is een nummer dat twijfelt tussen Karate en Placebo.
'Search for One' is veruit het rijkste nummer op de plaat. Deze twee delen
worden goed in balans gehouden zodat het geheel niet te saai wordt. Een
verdienstelijke plaat.
terug
CD\LP recencies El
Camino
El Camino "With Perfect Nanchalance"
terug
El Camino "With Perfect Nanchalance"
Op hetzelfde label, Muze Records (onderdeel van het Haarlemse kunstenaarscollectief
Muze) verscheen onlangs nog een bijzondere plaat, het alleen op vinyl
(en in beperkte oplage) uitgebrachte With perfect nonchalance van El Camino
- dat overigens fraai verpakt is, een dikke plak vinyl in een kartonnen
doos. Een bij vlagen erg indrukwekkend album met veelal instrumentale,
spannende noiserock die doet denken aan Sonic Youth, Kleg en Mogwai. El
Camino maakt vaak schitterend opgebouwde, meeslepende nummers, hier en
daar verluchtigd met samples uit films (zoals Mike Leigh's Naked, zo te
horen). Misschien het overwegen waard om toch ook op cd uit te brengen,
want deze muziek moet ook heel wat mensen kunnen aanspreken die hun draaitafel
inmiddels op zolder hebben gezet.
-SM
terug
Fret, blad voor de nederlandse popmuziek
(april 2001)
El Camino - With Perfect Nonchalance
"
de Haarlemse band wisselt op "With perfect Nonchalance"
ingehouden filmische gitaarklanken (gelardeerd met enkele toetsenpartijen)
af met noise erupties. Schoonheid kan niet zonder tafelranden of, zoals
de band het zelf verrwoordt: "Everything is beautiful and rotten".
Het lijkt alsof de gitaren zoekend zijn naar het bevrijdende akkoord,
een zoektocht die je van het ene naar het andere mooie moment leidt. De
gitaren regeren, de drums volgen in hun kadans. Instrumentaal is de band
verwant met Mogwai. Als er spaarzame, dromerig, klagerige zang of een
melodica opduikt, is de invloed van het eveneens britse Hood niet ver.
El Camino heeft het gevoel van beide bands eigen gemaakt waardoor de akkoordlagen
elkaar op natuurlijke wijze volgen. Het repeterende karakter van de nummers
in vierkwartsmaat werkt licht hypnotiserend, een aangename staat om in
te mogen verkeren
"
terug
CD\LP recencies Suimasen
planet.nl september 2001
(Jacco de Boer)
Suimasen - Flow
Eindhoven, definitief de gitaarstad van Nederland. Menig uurtje heb ik
verpoosd met geweldenaars uit de lichtstad en voelde me daarna behoorlijk
verwilderd. En dat is een goed teken. Suimasen is wellicht een stap verder.
Want het is geen stoner meer dat de klok slaat, sterker nog psychedelische
gitaarpop schemert aan de horizon. Schemeren hoor, want de sfeer is die
van een flinke zonsondergang. Een snif hier en daar, kleurenexplosies
als de gitaar gaat waaieren en scheuren en vooral ingetogen liedjes. Wat
mij betreft steken ze daarmee de Excelsior stal naar de kroon. Een echt
luisteralbum dus. Hoe noemen ze dat ook alweer? Ja, een groeidiamantje.
Dat betekent na aanschaf vaak luisteren en laten groeien, van binnen.
terug
cd-recensie Peter van Sparrenta
(26-03-2001)
Suimasen - Suimasen
"
de Eindhovense band Suimasen geeft op haar debuutalbum een
nieuwe dimensie aan gitaarmuziek. Het drietal maakt geen stampende rock
of afgeronde popliedjes, maar meeslepende, filmische tracks. De band bespeelt
de gitaar met allerlei effecten, zelfs met een schroevendraaier en maakt
gebruik van tapes, loops en samples.
Suimasen betekent in het Japans 'excuse me', maar de Eindhovense groep
hoeft zich niet te verontschuldigen voor haar bijzondere debuutalbum.
De groep noemde zich voorheen New Creatures en bestaat uit Rob van den
Brand (gitaar, bas, zang) en ex-7Zuma7- lid Nick Sanders (bas, drums,
zang). Drummer Robert Molthoff, die aan het album meewerkte, is inmiddels
vervangen door Jacco van Rooij, die ook in 7Zuma7 speelde en daarvoor
in 35007/Loose en Alabama Kids.
'We hebben alle drie in blues- en rockbands gespeeld,' vertelt Rob. 'Maar
dan zit je al snel vast aan een bepaald muzikaal stramien. In Suimasen
improviseren en experimenteren we veel meer. Er is een veel grotere vrijheid
en meer ruimte voor emotie. We zijn eigenlijk niet puur met muziek bezig,
maar met geluid in zijn totaliteit. In de nummers zit een soort golfbeweging:
spanning en ontlading wisselen elkaar af.'
De muziek van Suimasen is voor Brabantse begrippen uniek. Geen stoere
hardrock, grunge of bluesrock, maar hypnotiserende gitaarlagen over elkaar
heen, waardoor de muziek filmisch klinkt. Het trio experimenteert soms
op dezelfde wijze als bijvoorbeeld Motorpsycho of Sonic Youth. Rustige
passages worden afgewisseld met harde gitaarstukken, terwijl de tracks
geen duidelijk begin of einde hebben.
De teksten zijn soms halfverstaanbaar te horen en dienen dan vooral als
sfeerelement. De toon van de nummers is weemoedig, melancholisch, geladen.
In die zin doemt de vergelijking op met wavebands uit de jaren tachtig.
'Die opmerking hebben we al vaker gehoord. We zijn daar natuurlijk wel
mee opgegroeid. Ik luisterde in die tijd veel naar undergroundbands. Daarnaast
ben ik een grote bewonderaar van de klassieke muziek van de Franse componist
Erik Satie en Serge Gainsbourg. Zij hebben ook muziek gemaakt met onverwachte
patronen. We willen met onze muziek een spanningsboog creëren.'
'Als muzikanten zijn we er op uit om onszelf telkens te verrassen. Soms
krijgen echt kippenvel als we samen een nieuw nummer uitproberen. We beginnen
meestal met een bepaald riedeltje of riff en bouwen daar al improviserend
iets omheen. Een van de tracks op het album, World On Fire, is gebaseerd
op één toon die we steeds verder hebben uitgewerkt. Omdat
onze muziek filmisch overkomt, willen we in de toekomst misschien ook
live met ondersteunde videobeelden gaan werken
"
terug
KindaMuzik.Net, ariën rasmijn
(15-12-2000)
Suimasen - Suimasen
"
Suimasen (Japanese for We Don't Suck) hail from Eindhoven,
a Dutch town that prides itself not only as the seat of electronics-giant
Philips (of CD-I and Video 2000 fame) and for being home to some of Holland's
hardest rocking bands (like Candybar Planet and the now defunct 7Zuma7
from which 2 members went on to form Suimasen). But with other Eindhoven
bands specializing in straight-for-the-jugular raw and uncut 9-Pound Hammer
style rawk, Suimasen has a more sophisticated and refreshing approach.
It's all about creating atmosphere, building and sustaining tension rather
than exploding. In terms of melody Motorpsycho comes to mind and that's
no accident (once a psychonaut, always a psychonaut and Pieter Kloos was
involved with the production) but they definitely have their own particular
sound thanks to the sober production and a spacious post-rock feel to
the songs. Think Pele or an uptempo version of Tarentel. All in all one
of the more interesting acts in The Netherlands at the moment and definitely
a draw for the label Partners In Crime that's building quite an interesting
roster of new bands
"
terug
Volkskrant menno pot
(14-12-2000)
Suimasen - Suimasen
"
de weidse gitaarpop die het Eindhovense drietal (afkomstig
uit de scene rond stonerrockers 7Zuma7, the New Creatures en 35007) laten
horen, is bij vlagen van grote schoonheid. Het soms fraai tegen het dissonante
aanschurkende gitaarwerk heeft vooral in de eerste vier songs iets weg
van Sonic Youth tijdens Daydream Nation (1988). Het levert uitzonderlijk
mooie momenten op, bijvoorbeeld als het fragiele akoestische liedje Love
achter het langgerekte, dreigende La Mort En Directe vandaan schuift.
Suimasen klinkt koeler en bedachter dan Sonic Youth of Mogwai. Misschien
dat de spanning daarom niet continu intact blijft in stukken als Sonik
Pony en November Call. Maar de mooie momenten zijn in de meerderheid,
op een plaat zoals ze in Nederland niet zo vaak worden gemaakt
"
terug
VPRO 3 voor 12 internetradio Jaap Boots
(30-11-2000)
Suimasen - Suimasen
"
Is een band uit Eindhoven die probeert de grenzen van de rock
nog wat verder op te rekken en dat lukt ze op hun titelloze debuut-cd
heel aardig. Het trio, waarvan Nick en Jacco hun sporen verdienden in
het inmiddels ter ziele gegane 7Zuma7, vertelde in het interview dat hun
naam Japans zou zijn voor 'wij zuigen niet', wij zijn er inmiddels achter
dat het een liefdesbetuiging aan Yoko van John was op 'Imagine', maar
goed wat dondert het, Suimasen zette een lekker partijtje geïmproviseerde
zuigrock neer. Compleet met schroevendraaiers over de snaren, en dat hadden
we lang niet gezien in Club Lek. Sonic Youth dood? Leve Suimasen!
"
terug
Trouw, Danny Koks
(30-11-2000)
Suimasen - Suimasen
"
Als je bedenkt dat Suimasen uit Eindhoven komt, al sinds enige
tijd de rockstad van Nederland, en dat zanger/bassist Nick Sanders en
drummer Jacco van Rooij een verleden hebben in 7 Zuma 7, is het logisch
een cd vol vlammende rock, geinjecteerd met gelijke doses rauwe energie
en kitsch te verwachten. Niets is minder waar. Suimasen moet niets hebben
van het hoerige imago van porno, glitter en snelle bolides dat de voormalige
werkgever van Sanders en Van Rooij (het muzikale vlaggenschip van de lichtstad
is inmiddels uit elkaar) zorgvuldig had opgebouwd. Voor wild uit de bocht
vliegende, zwaar groovende rock trekken ze eveneens hun neus op. De gitaar
(bespeeld door Rob van den Brand, die samen met Nick Sanders de zang verzorgt)
vormt nog wel het middelpunt van Suimasen, maar is veranderd van een vol-getatoeeerde,
tequila wegklokkende kleerkast in een kwetsbaar jongetje, vol twijfels
en onzekerheid. De band (feitelijk een voortzetting van Sanders' eerdere
formatie The New Creatures) werd vroeger nogal eens verweten wat al te
zeer bij de Noorse gitaarband Motorpsycho te spieken, en hoewel daar op
het titelloze debuut geen sprake meer van is, biedt het wel een punt van
herkenning. Zoals ook de geest van Joy Division (de melancholische, soms
ronduit naargeestige sfeer) en Sonic Youth (een enkele noise-eruptie)
door de liedjes waart. Boven alles is het de Eindhovenaren gelukt een
eigen gezicht te bewaren. Daar draagt naast het vloeiende gitaarspel van
Rob van den Brand ook de coherentie van het album aan bij. Vanaf opener
"Brother" via het experimentele, licht psychedelische middenstuk
tot afsluiter "November Call" luistert "Suimasen"
als een compact geheel. De knappe prestatie van het trio heeft geresulteerd
in een avontuurlijke, bij tijd en wijle ongrijpbare gitaarplaat, die,
zoals het cliche gaat, de nodige moeite vergt van de luisteraar, maar
hem daar rijkelijk voor beloont
"
terug
Muziekblad Oor, Helmut Boeijen
(26-11-2000)
Suimasen - Suimasen
"
Logische keuze zeg je met de nodige wijsheid achteraf. Toen
bassist/zanger Nick Sanders ten tijde van de release van Deep Inside van
7Zuma7 echter definitief koos voor Suimasen (voorheen: The New Creatures),
lag dat helemaal niet zo voor de hand. Inmiddels ziet de wereld er heel
anders uit; de Zuma's zijn eerder dit jaar geïmplodeerd en Sanders'
huidige band staat aan de vooravond van een landelijke doorbraak. Op basis
van dit officiële debuutalbum is die conclusie in ieder geval snel
getrokken. Het Motorpsycho-kloonstadium definitief voorbij, zetten de
Eindhovenaren hun claim op een eigen plek in het gitaaruniversum kracht
bij met een bijzonder meeslepende plaat. Het trio bouwt zijn gelaagde
composities geduldig op en uit, laat de gitaren uitgebreid spreken en
vervalt desondanks geen ogenblik in gemakkelijk effectbejag. Gevoelig,
subtiel en warmbloedig, daarmee is dit debuut het best omschreven. In
ruim 41 minuten wordt het distortionpedaal slechts zelden op z'n staart
getrapt. Suimasen, dat inmiddels ok 7Zuma7-drummer Jacco van Rooij heeft
geërfd, kiest zijn momenten liever en slaat dan genadeloos toe. Onderweg
naar zo'n climax creëert de band bovendien enkele passages van bijna
hypnotiserende schoonheid, die dit toch al zeer geslaagde werkstuk extra
allure geven
"
terug
Muzikantenweb, Sjak Janssen
(30-10-2000)
Suimasen - Suimasen
"
Vandaag niks te doen? Ga naar een platenzaak, koop de cd Suimasen
van Suimasen en ga zo snel mogelijk terug naar huis. Doe de plaat in de
cd-speler, pak een rustige stoel en zet jezelf op scherp. Neem de afstandsbediening
en luister naar Suimasen. Geef niet op als de psychedelische muziek je
niet meteen raakt, maar gun de cd meerdere kansen. De mysterieuze muziek
bereikt de luisteraar met enige vertraging. Pas na enkele keren luisteren
slaagt Suimasen erin de stoelzitter van het meubel te trekken en los van
de grond te laten komen. Dan is het uitkijken het hoofd niet te stoten
aan het plafond, want nummers als sonic pony, world
on fire en vooral november call sleuren mee naar hogere
sferen, naar de zevende hemel zodat ieder die luistert zich in de hippietijd
waant. Rob van den Brand (gitaar en vocalen), Nick Sanders (bass, drums)
en Robert Molthoff bieden troost en spiritualiteit in vluchtige tijden
door de meeslepende gitaren te koppelen aan afwisselende ritmes en rare
geluiden. Niet verwonderlijk. De jongens zijn op zoek naar mensen die
ze kunnen vertrouwen, want alles gaat voorbij waardoor ze proberen te
ontvluchten uit de diepste, donkere plaatsen van deze tijd. Meet
some people you can trust zingt Suimasen in fears and feathers.
Door de klanken van Joy Division te mengen met zweverige sixties popmuziek
heeft Suimasen een oorspronkelijke plaat de wereld in geschopt die soms
trippy en psychedelisch klinkt zoals Pink Floyd ten tijde van Umma Gumma.
Zowel als band en als plaat is Suimasen uiterst genietbaar
"
terug
CD\LP recencies
Various Artists
Alternatief
Muziekblad Opscene
(januari 2000)
"Verzamelepistel uitgebracht door het volgens eigen zeggen prille Haarlemse
kunstenaars/muzikantencollectief MUZE. De muzikanten maken overwegend
breekbare sferische lo-fi en de meeste tracks kabbelen ondanks wat onvermijdelijke
speldode momenten aangenaam voort. Ik ben benieuwd naar het vervolg op
dit integere sympathieke initiatief."
terug
Fret,
blad voor de Nederlandse popmuziek
(augustus 1999)
"...Experimentele popbands worden afgewisseld met solistische huisvlijt.
Het had uit Nieuw Zeeland (b.v. Dead C) kunnen komen. Van sommige bijdragen
kun je flink de zenuwen krijgen, anderen zijn aangenaam breekbaar. Min
en Eight nemen 8 à 10 minuten de tijd vooraleer ze hun gitaren laten gieren.
Howe leent de stem van Willem S. Burroughs voor hun op oude Sonic Youth
gelijkende improvisatie. Twig zingt begeleid door potten- en pannenpercussie.
De meest opvallende bijdragen komen van El Camino met langzaam opgebouwde
gitaar-sound-tracks, voorzichtige noise-uihalen, piano en orgeltje. Een
gewaagd project, maar mensen die risico's durven te nemen hebben mijn
sympathie."
terug
Muziekblad Oor
(augustus 1999)
"...Ook veel psychedelica op Neefjes & Nichtjes bij het kunstenaars-/muzikantencollectief
MUZE, uitgevoerd door tien verschillende combinaties van muzikanten. Het
ene moment lijkend op dEUS, het andere op de lo-fi van Sebadoh. Haast
even opmerkelijk is het prachtige artwork en de jute verpakking waarin
het album wordt geleverd."
terug
Haarlems Dagblad
(april 1999)
"...Underground in Haarlem, met veel verrassende muziek in het voetspoor
van hippe trends als de postrock en de 'Antwerpse school'. 'Neefjes &
Nichtjes omdat alle optredende artiesten één grote familie vormen. Een
muzikale kraamkamer. De borelingen zijn pril, maar klinken spannend. En
de in zeer beperkte oplage verschenen, maar schitterend met de hand vormgegeven
'Neefjes & Nichtjes'-cd, kan zich qua innovatieve drang moeiteloos meten
met de Rob Acda-Finale. Nog een paar van dit soort initiatieven en de
ambitie van het gemeentebestuur om Haarlem in 2010 als bruisende cultuurstad
te profileren wordt heel realistisch."
terug
Live recencies El
Camino
El Camino - Laika (Muze Records)
Een
man of twintig waren onlangs getuige van een avond in het Amsterdamse
Volta waar Min, Chimney Brothers en El Camino optraden. Jammer dat u er
niet was, want vooral het optreden van de Haarlemse groep El Camino was
indrukwekkend. De groep speelt langzaam opgebouwde, veelal instrumentale
nummers die een spannende, dromerige en sterk melancholieke sfeer oproepen,
op een manier zoals verder alleen het Schotse Mogwai lukt. In vergelijking
met de optredens, en met het vorige album With perfect nonchalance, is
deze lp (wederom niet op cd uitgebracht, jammer eigenlijk) ingetogener
en ingehoudener. Laika, opgenomen in huiskamers, bevat acht stukken die
klinken alsof ze associatief tot stand zijn gekomen: de ene klank riep
de andere op, en daar kwam als vanzelf een ander geluid bij. Gitaren,
bas, percussie, een cello, maar ook allerlei onduidelijke gebroken klanken,
suizingen, zoemingen, echo's, en hier en daar een loeiende koe. Soms dromerig,
soms dreigend, maar vaker nog zijn de sferen en gevoelens die de muziek
opwekt nauwelijks te benoemen. Lekker vaag, zou je kunnen zeggen - als
het niet zo trefzeker klonk.
Door Sietse Meijer, Parool, 29-10-2002
terug
Live recencies Mono
Mono
Rotown Rotterdam
4 augustus 2002
klik foto
>>
terug
Live recencies Dress
Dress,
Paradiso Amsterdam,
cd presentatie
11-4-2001
Wat heeft Dress een pech vanavond. Willen ze de prachtige cd Self-Important
presenteren in de bovenzaal van het Paradiso, besluit de Amerikaanse singer-songwriter
Bonnie Prince Billy in de grote zaal een optreden van drie uur te geven.
Weinig mensen haken daar af en dus blijft het akelig rustig in het kleine
zaaltje waar Dress op het horloge kijkt, de minuten rap ziet wegtikken
en ondertussen de hete adem van King Shiloh Sound System dreigend in de
nek voelt. Rond kwart voor middernacht stapt het trio het podium op. De
enige mensen die alsnog weglopen doen dat niet vanwege de muziek maar
omdat zanger Bjorn Uijens via de zijdeur naast het podium muziek uit de
grote zaal hoort komen en dat doodleuk meedeelt. Sommige Bonnie-fans haasten
zich naar balkon om nog een flinke staart van de toegiften mee te pikken.
Wat missen zij? Een gedreven Amsterdamse band die stevige, emotievolle
alternatieve gitaarpop maakt. De kleine, bebrilde zanger/gitarist trekt
de meeste aandacht. Hij stort zich zonder overdreven poespas, bescheiden
charismatisch, afwisselend ingehouden en driftig in de pakkende riffs
van bijvoorbeeld Free Ride, Semi-Automatic en Won't be Coming Back. De
bassen staan iets te hard, misschien om extra te benadrukken dat er geen
basgitarist op het podium staat. De lage noten komen tegenwoordig uit
de keyboards van toetsenist Jochem Klijnman. Hij staat over zijn toetsen
gebogen, bijkans verlegen bij de doeltreffend eenvoudige noten die hij
door
het totaalgeluid laat dwarrelen. Drummer Maarten Kooijman (ook gitarist
van Johan) heeft de ogen in opperste concentratie gesloten om de drumpartijen
strak en stuwend te houden. Slechts eenmaal opent hij ze als hij een eigenwijs
uit zijn vingers vliegend drumstokje moet vervangen. De set bouwt zich
spannend en met genoeg rustpunten en dynamische wendingen op richting
de enige, huilende gitaarsolo in het repertoire van Dress, aan het slot
van Song No. 54. We hoeven geen spijt te hebben in de bovenzaal te staan
in plaats van bij ome Bonnie. Geen seconde.
(Gert Verbeek, Fret, jaargang 8, nummer 4: mei 2001)
terug
Dress,
Paradiso Amsterdam,
cd presentatie
11-4-2001
DRESS: GREAT BAND, GREAT SONGS, LOUSY AUDIENCE
11 April 2001 - Paradiso, Amsterdam (NL)
In Paradiso's main music hall Bonnie 'Prince' Billy is playing a marvellous
show, which takes a couple of hours. Meanwhile, Dress is waiting to perform.
After Bonnie is working on his fourth or fifth encore, the Paradiso crew
has decided Dress' performance can no longer wait. 45 minutes later than
planned and with a half-filled (small) hall, Dress opens with a strong
and powerful song. Unfortunately the voice of singer Bjorn Uijens is not
sharp yet. This problem is taken care of in the next couple of songs ('Won't
Be Coming Back', 'Portrait of a Painter', 'Search for One and Open Your
Eyes'), which are played quite well, but most people in the audience keep
quiet and mute. No wonder, most people probably didn't know any of the
songs. And, since 'Self-important' is a grower, the songs need a few listens
to really get to you. The short and powerful 'Free Ride' appeals easier
to first-time listeners, with its pre-90s Dinosaur, Jr. song structure.
Meanwhile, Bonnie is still playing downstairs and keeps interrupting every
silent moment in Dress' performance. Only when Bonnie has really ended
his show, the audience amounts to approximately 70 people.
The
ones that came directly from Bonnie to Dress get indulged with Dress'
finest song 'Semi-Automatic'. This Boston-sounding, but original song
is great, and it is played in the same way. 'Semi-Automatic' should become
a college or alternative radio hit, and it might become one, because it
is getting some airplay, which is not bad for a band which just released
their debut album. Dress' show paradoxically comes to an end with the
fragile 'Start the Show'. Again a great song, but the sound is a little
too humming and buzzing. Thanks to some friends and family Dress gets
to play an encore, which is not one of the best songs. Not including this
encore, Dress deserves more than family, friends, the occasional reviewer,
and some people who just walked in after Bonnie's show. But, this is no
wonder - hardly anybody knows the CD yet. I can't emphasise enough that
this is a grower, which makes it hard for people who are unfamiliar with
Dress' songs to relate enthusiastically to the live version of it.
(words and photography by Manuel Aalbers, http://www.kindamuzik.net/live/index.shtml)
terug
Suimasen + Dress in De Effenaar
Tekst: Joop van Vlerken, foto's: Mark Witte
Bron: www.muzikantenweb.nl
Het voorprogramma van deze avond heet DRESS, helaas voor de band zijn
er nog niet veel mensen aanwezig en ook het licht is niet echt fantastisch
tijdens het voorprogramma.
Dress is duidelijk een band met potentieel. Deze Amsterdamse band treedt
op zonder bassist, maar dat is in dit geval absoluut geen gemis. Dit wordt
namelijk uitstekend opgevangen door een keyboard-speler, die de baslijnen
meespeelt. Door de toevoeging van extra geluidjes en bliebjes, is het
zelfs een mooie variatie op de normale bandbezetting.
De liedjes hebben veelal een rustig begin, waarna het explodeerd en er
behoorlijk stukje noise-gitaar tegenaan gegooid wordt. Helaas zijn de
nummers wat aan de korte kant zodat deze noise-stukken niet echt tot hun
recht komen. Maar er wordt (vooral door de zanger-gitarist) veel gevoel
in de nummers gelegd, waardoor het allemaal toch erg lekker klinkt.
Na dit uitstekende voorprogramma is het even wachten op de band waar de
mensen die avond voor komen: SUIMASEN. Deze band behoeft, zeker in Eindhoven,
eigenlijk geen introduktie. Ze hebben dan ook al enkele keren in de Effenaar
gestaan. Een nieuwe cd (Flow), een nieuwe drummer (Jacco van Rooij) en
ook nog band van de maand geweest op muzikantenweb, het gaat deze mannen
duidelijk voor de wind.
Als muzikale invloeden noemt Suimasen bands als; Blond Redhead en Mogwai.
Dit is terug te horen in de muziek die zij maken, vooral het sferische
en improviserende element dat bij bovenstaande bands een grote rol speelt.
Bassist en gitarist zorgen beiden voor de vocalen en dit levert af en
toe een prachtige samenzang op. Wat betreft de solo-zang vond ik de bassist
de betere stem hebben. De gitarist leverde wel erg goed en afwisselend
gitaar-spel. Bovendien worden de teksten ook niet echt geacht verstaanbaar
te zijn, maar zijn ze vooral bedoeld om iets aan de sfeer toe te voegen.
Naarmate het optreden vorderde werd het steeds beter en vooral het laatste
nummer voor de toegift was erg goed, ook erg lang dus er kon optimaal
van genoten worden. Gelukkig kwamen de mannen nog even terug en ook de
toegift vond ik beter dan het begin van het optreden. Gelukkig maar dat
ze tot twee keer toe terug kwamen, hierin gestimuleerd door het razend-enthousiaste
publiek.
Suimasen laat zich niet makkelijk in een hokje duwen. Het is toch duidelijk
een ander geluid dan andere Rockcity bands. Noise zou ik het
niet willen noemen, psychedelische rock is eerder een term die bij mij
boven komt drijven. Vooral het af en toe hypnotiserend gitaarspel doet
mij aan deze term denken. De nummers hebben niet echt een vast begin of
einde, waardoor er ruimte overblijft voor improvisatie. Dit kwam gedurende
het optreden steeds meer naar voren en dit is ook de kracht van Suimasen.
Er werd zelfs een antenne (of iets dergelijks) over de bassnaren geschoven
om een extra geluids-effect te bereiken. Het experiment wordt bij Suimasen
niet geschuwd, waardoor de band zich onderscheidt van het gangbare. Intelligente
muziek dus, iets wat ik na LOOSE niet meer in Eindhoven gehoord heb. Het
is te hopen voor de band dat zij kunnen meeprofiteren van de aandacht
die bands als Mogwai en Motorpsycho momenteel krijgen.
terug
Interview Vehicle
...
uit Playground.
terug
Interview Bingo
Trappers in de Paradiso
K-Tsjoem
Transformed Dreams / K-Tsjoem avond in Paradiso, Amsterdam, 13 Januari
2004.
Dat is geen congres voor verkoudheidsspecialisten, maar een avond kleine,
extra-veelbelovende bandjes. De Bingo Trappers, uit Amsterdam, presenteerden
hun nieuwe CD No Smoking, reden genoeg voor een goed gesprek dus.
Waldewat?
Frontman Waldemar Noë heeft er zin in. "Willen jullie een biertje, jongens?"
De Bingo Trappers houden niet van moeilijk doen. Ze zijn in Amerika bekender
dan op eigen bodem. Misschien omdat ze niet meesurfen op de golf gelikte
Nederpop van het afgelopen jaar, maar koppig hun eigen ding doen. Oude
bezetting weg, bassiste Esther Eij en drummer Leen den Braber erin.
llllllllll
Scholieren.com: "Wat is dat voor 'n naam, Bingo Trappers?"
Waldemar: "Het betekent eigenlijk niks, het klinkt gewoon mooi.
Het is puur fonetiek."
S: "Hoe is jullie nieuwe CD ontstaan?"
W: "Ehm, ja, deze duurde wel erg lang. We hebben er ongeveer een
jaar over gedaan, maar we zijn tevreden met het resultaat. Met een nieuwe
bezetting en splinternieuwe liedjes gaat alles nou eenmaal niet meteen
soepel. De volgende plaat willen we in ieder geval een stuk sneller opnemen,
in één of twee weken bijvoorbeeld. Sneller en simpeler."
S: "Kunnen jullie met de nieuwe CD nog wel iets toevoegen aan de
Nederlandse scene?"
Esther: "Ja, chaos! Anarchie, dat mis ik, en authenticiteit. Er
is zoveel saaiheid tegenwoordig, neem nou zoiets als Bløf... Dan nog liever
Frans Bauer, die is tenminste zichzelf."
Leen: "En een hele aardige man."
W: "We willen junkie en intellectueel tegelijk zijn. Als je authentieke
muziek maakt, maakt het niks uit of je Engels zingt met een Nederlands
accent."
popmuziek
S: "Authentiek en niet-commercieel, kan je daar van leven?"
W: "Nee, we hebben allemaal nog gewoon een baan. En daarnaast ben
ik nog vader ook. We zouden het niet willen, echt fulltime in een band
zitten. We maken muziek omdat wij dat leuk vinden, niet voor het geld.
Voor zo'n avondje in Paradiso krijg je evenveel als voor een dag in de
supermarkt werken!"
L: "Nou, ik zou het wel willen hoor, leven van muziek. Als chauffeur
van Frans Bauer bijvoorbeeld."
S: "Hoe zouden jullie je muziek nu omschrijven?"
W: "Pop van nu. Blues, sixties, country, lo-fi-"
L: "Nu-metal."
W: "Nu-metal?"
L: "Toch?"
S: "De laatste vraag voor jullie het podium op moeten: welke CD
zit er in jullie CD speler? Nu?"
W: "Ehm... Onze eigen CD volgens mij!"
E: "Rustige Spaanse muziek, lekker ontspannen."
Conclusie
K-Tsjoem in Paradiso: Leuk als je eens een keertje wat anders wil horen.
De Bingo Trappers speelden de sterren van de hemel voor een publiek dat
er weinig van snapte, maar dat geeft niks. Want de CD ligt in de winkel,
en het is eigenlijk veel leuker als dat ons geheim blijft.
Geschreven op 1 februari 2004 door Gus.
terug
Interview Chimney
Brothers
"Wij zijn rockmuzikanten, maar met gevoel voor jazz
en blues"
[Tekst: Peter Bruyn, Haarlems Dagblad 11 september]
klik foto
"Voor
anderen is muziek mischien een middel om beroemd te worden, maar voor
ons is de muziek
zelf het doel !"
terug
Interview El Camino
El Camino: Tergent langzaam en beklemmend
[Tekst: Peter van der Wijst, foto's: Isabel Nabuurs]
El
Camino uit Haarlem maakt spannende, hoofdzakelijk instrumentale noiserock
die doet denken aan Sonic Youth, Hood en Mogwai. Het nieuwe album 'Laikla'
wordt door het kunstenaarscollectief Muze uitgebracht en is alleen op
vinyl verkrijgbaar. El Camino doet de dingen graag anders.
In de Next to Jaap-studio van Corno Zwetsloot (bekend van Seesaw) in Voorhout
sleutelt El Camino aan het nieuwe album. Niet aan 'Laikla' dat binnenkort
verschijnt. Het Haarlemse vijftal is al weer een stap verder en werkt
aan de opvolger. Het lijkt dus alsof zanger-gitarist Erik de Bree, drummer
Jeroen Kruijshaar, gitarist Marcel Beijk, bassist Joost Varkevisser en
toetsenist Willemijn Voerman in een rap tempo platen uitbrengen, maar
niets is minder waar. Over het maken van het debuutalbum 'With Perfect
Nonchalance' uit januari 2002 deed de band maar liefst drie jaar en ook
de totstandkoming van 'Laikla' had enige voeten in de aarde. Maar dat
past wel bij El Camino. Hun spannende, hoofdzakelijk instrumentale noiserock
die doet denken aan Sonic Youth, Hood en Mogwai is hypnotiserend en meeslepend
en wordt met zorg gemaakt. En dat heeft tijd nodig. Toch is 'Laikla' geen
regulier El Camino-album. "Het is een soort tussendoorplaat die in mijn
huiskamer is opgenomen," zegt Erik de Bree. "Omdat dat minder geld kost
dan het huren van een studio, maar ook omdat we wel eens wilden zien wat
er zou gebeuren als we alleen of in een groepje ondoordacht muziek gingen
opnemen. Het resultaat is te horen op 'Laikla', een tergend langzame en
beklemmende plaat die live moeilijk te spelen is, maar goed laat horen
waar we toe in staat zijn."
Niet slim
Het debuutalbum 'With Perfect Nonchalance' verscheen op vinyl in een zelf
gefabriceerde kartonnen hoes. Ook 'Laikla' zal alleen op vinyl verschijnen.
De Bree: "We houden nu eenmaal meer van platen dan van cd's. Het geluid
is warmer en het hele ritueel van een plaat opzetten is iets wat we bij
een cd missen. Dat het marketingtechnisch wellicht niet slim is om alleen
platen uit te brengen, weten we. Maar onze doelgroep is in het algemeen
bewuster met muziek bezig en heeft daarom echt nog wel een platenspeler.
Die wil ook best moeite doen om ons te horen." Het nieuwe album zal overigens
gewoon in standaardformaat verschijnen. Dit in tegenstelling tot 'With
Perfect Nonchalance' dat wegens het afwijkende formaat van de hoes niet
in de dozen van distributeur De Konkurrent bleek te passen, waardoor een
groot deel van de oplage in het magazijn bleef liggen. "We vinden het
nu eenmaal leuk om creatief bezig te zijn en daar hoort het maken van
de hoes ook bij. Maar we hebben ons nu ingehouden. De plaat kan daarom
gewoon verstuurd worden. Maar ach, van de vorige zijn er ruim tweehonderd
verkocht en dat is niet eens zo slecht."
Platvorm
El Camino brengt zijn platen uit op Muze Records van het van oorsprong
Haarlemse kunstenaarscollectief Muze (nu Eindhoven), waar Erik de Bree
medeoprichter van is. Andere bands uit de Muze-stal zijn onder anderen
Min, Idsauh7, Dress, The Chimney Brothers en het Eindhovense trio Suimasen,
wiens album 'Flow' onlangs nog door de vaderlandse pers hartstochtelijk
omarmd werd. "Muze is eind jaren negentig begonnen als een vriendclub,"
zegt Erik de Bree. "We wilden een soort platform zijn voor jonge kunstenaars
in de breedste zin van het woord. Muziek neemt nu echter de belangrijkste
plaats in. Ik ben overigens niet zo betrokken meer bij Muze. El Camino
is op het moment belangrijker."
(Fret, Jaargang 9, nummer 6: zomer 2002)
terug
Interview El Camino
El Camino: doet de dingen graag anders
[tekst: Roel Bouman]
Het Haarlems vijftal El Camino pakt de zaken het liefst iets anders aan
dan gebruikelijk. Zo verscheen het debuutalbum With Perfect Nonchalance
op vinyl in een zelf gefabriceerde kartonnen hoes. Dat het album daardoor
moeilijk te verkrijgen is, nemen ze op de koop toe.
De keuze voor vinyl lag volgens drummer Jeroen Kruijshaar voor de hand.
Het is gewoon veel toffer. Zon mooie schijf en het hele ritueel
van een plaatje opzetten. We weten best dat we het onszelf niet makkelijker
maken, want veel mensen zullen eerder een cdtje kopen. Maar ik denk
dat mensen die vinyl kopen toch iets bewuster met muziek bezig zijn.
El Camino bestaat inmiddels een jaar of vijf, maar heette eerst anders
en maakte volgens gitarist Erik de Bree toen een beetje flauwe popmuziek.
Onze zanger ging destijds voor een jaar naar Amerika. Omdat niemand
van ons kon zingen, zijn we vanaf dat moment met zn vieren instrumentale
muziek gaan spelen. Toen de zanger terugkwam, is hij toetsen gaan spelen.
De aparte hoes is voor El Camino geen uitzondering, meent Erik: We
gaan wel voor iets afwijkends. Dat sluit goed aan bij het standpunt van
ons label Muze. We zitten met een hele hoop creatieve mensen en er is
dus altijd wel iets leuks van te maken. Daar zit soms ook een keerzijde
aan. Zo heeft de distributeur van Muze, De Konkurrent, problemen met de
verzending. De hoes is net een slag groter dan het gangbare formaat
en blijkt dus niet in de standaarddozen en enveloppen van De Konkurrent
te passen. Het is trouwens voor het eerst dat De Konkurrent iets moet
verkopen dat niet in de standaarddoos past, lacht Erik. In
Amsterdam is de plaat wel goed leverbaar, maar daarbuiten is ie rottig
verkrijgbaar. Geïnteresseerden kunnen de plaat echter altijd via
www.muze-records.nl bestellen.
El Camino wordt vaak vergeleken met Mogwai, maar volgens Jeroen gaat die
vergelijking steeds minder op: Zeker ons nieuwere materiaal, zoals
onze bijdrage aan de LivingRoom verzamelaar Hometaping Is Illegal, is
toch echt anders. Nu klinkt dat nummer sowieso anders omdat we het thuis
hebben opgenomen. De elpee is op zestien sporen in de studio opgenomen,
met hulp van Corno Zwetsloot (van Seesaw), maar studios zijn duur
en we willen toch verder. Vandaar dat we momenteel veel thuisopnamen maken.
El Camino treedt op 1 juni op in het Patronaat in Haarlem, samen met Tarantel
en Fly Pan Am.
(Fret, jaargang 8, nummer 5: juni 2001)
terug
Interview Suimasen
Nick doet onder andere uit de doeken wat hij minimaal zou willen bereiken
Suimasen, waar de bandnaam eigenlijk vandaan komt en wanneer hij serieus
begonnen is met musiceren.
1. Wat zijn je drie favoriete Nederlandse bands?
"Mijn favoriete Nederlandse bands? Dat zijn Alabama Kids, Celestial
Season en Duo Vaag."
2. Wanneer ben je begonnen met muziek?
"Vanaf mijn achtste heb ik allerlei mislukte pogingen op gitaar en
orgel gedaan. Ongeveer op mijn dertiende was het pas raak. Toen ontdekte
ik het drumstel. Bedankt Rene!"
3. Waar komt de bandnaam vandaan?
"Volgens mij van een nummer van Blonde Redhead. Ook is het japans
voor 'sorry'. Maar sommige mensen denken het beter te weten: "liefdesbetuiging
van Yoko Ono aan John Lennon" of "we don't suck" hebben
we al gehoord. Meer suggesties zijn van harte welkom!"
4. Kun je wat vertellen over jullie eerste optreden?
Haha! Dat was in het Patronaat in Haarlem. Iedereen schijt in zijn broek
van de zenuwen. We doen helemaal geen soundcheck. Het gordijn gaat open
en ... alles valt op z'n plek. Het optreden stond zelfs op Supersphere.com!
5. Op welke manier gebruik je internet om je muziek te promoten?
"Ik probeer onze website zo up-to-date mogelijk te houden. Het blijft
dan natuurlijk interessant voor mensen om terug te komen en meer te lezen,
te luisteren of te kijken."
6. Wat is je laatst gekochte CD?
"Het laatste album van Deadmanray, Trap ... fantastisch!"
7. Wat zal er in de toekomst volgens jou gebeuren met de macht van
platenmaatschappijen?
"Het gaat allemaal om geld, dus zullen ze wel hun best doen die macht
te houden. Maar ik denk wel dat ze zich progressiever en flexibel op zullen
moeten stellen."
8. In hoeverre zou je concessies doen om (veel) geld te verdienen met
muziek?
"Volgens mij werkt het juist andersom: Minder concessies = meer geld!"
9. Mijn slechtste gewoonte is...
"Eerst te doen en dan te denken. Maar ja, dat is tegelijk m'n beste
eigenschap eigenlijk."
10. Wat is het minimale dat je wilt bereiken in de muziek?
"Dat onze platen naast die van The Beatles, Sonic Youth en andere
grote namen bij de liefhebbers in de platenkast staan ... over de hele
wereld!
van: www.musicfrom.nl
terug
|